התחדשות עירונית
מבוא
המחסור בקרקע פנויה לבנייה בישראל ונושא הפשרת קרקעות חקלאיות ושינוי יעודה לקרקע לבניה די מיצה את עצמו ואינו מייצר כבר מספר שנים את כמות המקרקעין הנדרשת לבנייה. ומחירי הנדל"ן הגואים מביאים את השלטונות ל"ייצר" מקרקעין שישמשו את צרכני המגורים בישראל בעיקר במרכזי הערים ולכן לא נותר אלא לפנות למקור הנקרא פינוי-בינוי.פרויקט לפינוי בינוי יכול לשמש כמקור עיקרי של קרקע חדשה שתיועד לצרכי בנייה.
עיקרו של פרויקט שכזה הינו פינוי הדיירים הגרים במתחמים ישנים בעלי איכות בנייה ירודה ו"הזדקנו" ונבנו בהם תוספות בנייה בשיטת טלאי על טלאי,החזות של הבנינים התכערה והמבנים אינם עומדים בתקן עמידות לרעידות אדמה וללא חדר ביטחון (ממ"ד) ,ונבנו בעבר בצפיפות לא גדולה ,ובנייה מחדש של בנינים גבוהים יותר עם תשתיות ציבוריות חדשות ,ובכלל זה שטחים פתוחים שישפרו את איכות החיים של האוכלסיה.
קיימים שני מסלולים עיקריים בהתחדשות עירונית האחד פינוי-בינוי שבו ניתן פתרון רחב יותר למתחם/שכונה לתשתיות לשטחי ציבור ושטחים פתוחים ומשך זמן הפרויקט ארוך יותר והשני תמ"א 38 שגם בו יש מסלול שנקרא 38/2 והוא הריסה ובנייה אבל הוא נותן פיתרון נקודתי לאותו בניין או שני בניינים והתהליך קצר יותר .
יעדים מטרות ותהליך
המטרה העיקרית לקידומן של פרויקטי התחדשות עירונית לרבות פינוי בינוי הינה מתיחת פנים חזותית לשכונות ע"י אפשור בנייה ופיתוח מתוך ראיה רחבה ושמירה על אינטרסים של ככל הציבור אשר יספקו תשתיות ושטחים ציבוריים פתוחים וירוקים חדשים ויחדשו את האוכלסיה לצעירה יותר תוך עירוב של אנשים מרקע סוצי-אוקונומי שונה כדי לקבל עיר מגוונת ולהקטין מתחים חברתיים , ותספק לתושביה סביבת מגורים ברת השגה וטובה יותר , וזאת על ידי ניצול מיטבי של הקרקע .התהליך של התחדשות העירונית יכול לקרות ביוזמה של רשות ציבורית או על ידי יזום גוף פרטי.בתהליך של ההתחדשות העירונית נוצר משולש של שלושה "שחקנים" עיקריים, בראש ובראשונה הדיירים ,הרשות המקומית שצריכה להמליץ ולתמוך בתוכנית ורשויות הממשלה שבסמכותה להכריז על מתחם כמתחם פינוי בינוי וכפועל יוצא מההכרזה ניתנות תוספות זכויות בנייה והטבות מיסוי שמעודדים את ההתקשרות בין היזמים לדיירים במתחם לבסוף התהליך אמור להוות מצב של wiw-win .